Plantenæringstoffer i kombinasjon har forsterkende helseeffekt

posted in: Blogg, Ukategorisert | 0

Alle grønnsaker, frukt og bær (planter) inneholder tusenvis av fytonæringsstoffer (plantenærinsstoffer). Når vi spiser flere plantebaserte matvarer i kombinasjon, får fytonæringsstoffene en synergistisk effekt (1). Det vil si at summen av de gode effektene vi får ved å spise planter, f.eks bringebær, blir i kombinasjon, med f.eks peanøtter, større enn hva de enkelte har hver for seg. Denne bonushelsegevinsten forsvinner når vi isolerer hvert enkelt næringsstoff, og putter dem i piller.

Vi vet at en kronisk lav grad av betennelse er forbundet med aldring (2). Denne lave graden av betennelse over tid har en funksjonnedsettende effekt på ulike vev og organer. Aldring er assosiert med ulike degenerative sykdommer som hjerte-og karsykdom, diabetes mellitus type 2, ulike typer kreft og alzheimer’s. Både aldring og kronisk sykdom er forbundet med et høyere oksidativt stress.

 

Så var det denne faktoren som er av stor betydning for kroppens grad av betennelse – maten vi spiser (3). I observasjon – og intervensjonsstudier viser plantebasert mat seg å virke betennelsesdempende.
Spesielt virker det som om at kombinasjon mellom frukt og belgfrukt har en ekstra positiv effekt på antioksidantaktivitet (4). Alle frukt og grønnsaker kan virke beskyttende på helsen, spesielt de med sterk antioksidant-effekt kan virke beskyttende mot frie radikaler (5). Hver grønnsak, frukt, bær, sopp, belg, nøtt og frø inneholder sin egen unike kombinasjon av fytonæringsstoffer, og det er derfor en god idè å kombinere og variere inntaket av flere typer plantebasert mat for å sikre best helsegevinst.
En huskeregel kan være å “spise regnbuen”, dvs. spis fargerikt, og med variasjon.  Tenk også på variasjon når det kommer til konsistens, så blir det mer spennede.

1) Liu RH. Health benefits of fruit and vegetables are from additive and synergistic combinations of phytochemicals. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):517S-520S.
2)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4019696/
3)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19685439
4)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21222468
5)http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=23384