De nasjonale kostrådene anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukt og fisk – i tillegg til dette anbefales det å begrense mengden bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Det finnes en tilstrekkelig mengde bevis for å si at et variert plantebasert kosthold rikt på grønnsaker, frukt, bær, fullkorn, belgfrukt, nøtter og frø sammen med en moderat til aktiv livsstil gjør særdeles godt for helsen (1).

I maten fra planteriket alene finner vi mer enn 100 000 forebyggende og potensielt sykdomsbekjempende plantenæringsstoffer som vi kaller fytokjemikalier, noen av disse er antioksidanter (2). Disse næringsstoffene har har best helsegevinst i sin opprinnelige form (ikke i pilleform) og det er gjennom 5 om dagen, og gjerne mer, vi får utbytte.

En viktig livsstilsendring omfatter gjerne det å være mer aktiv og spise mer plantebasert. Dette kan ha en forebyggende og bremsende effekt på utvikling av diabetes type 2, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, hjerte -og karsykdom samt noen typer kreft (3). Livsstilsrelaterte tilstander og sykdommer forebygges best med livsstilsendring, og ikke først og fremst medikamenter.

Oppskriftene du finner på prosjekt Glød sine sider vil være helt 100% plantebaserte, men her er det fullt mulig å gjøre egne endringer – tilsett fisk eller sjømat om du vil, magert hvitt kjøtt eller magre meieriprodukt om du så ønsker det. Informasjonen som blir lagt ut vil også dreie seg om plantebasert mat – forhåpentlig vis som inspirasjon til å spise mer grønnsaker og annet plantegodt, og mindre av det som ikke gjør oss fullt så godt. I tillegg til å kunne føle seg friskere, kan bli man i faktisk bli i bedre humør av å spise mer grønnsaker, frukt og bær – for en positiv effekt (4).

Håper du finner både informasjonen og oppskriftene matnyttige.

1)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19766763

2)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19489612

3)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943572

4)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20515497