Det finnes en tilstrekkelig mengde bevis for at et kosthold rikt på grønnsaker, frukt, bær, fullkorn, belgfrukt, nøtter
og frø – plantebasert kost- er det optimale for god helse, sammen med en moderat til aktiv livsstil(1). I planter alene finner
vi mer enn 100 000 forebyggende og sykdomsbekjempende fytokjemikalier (plantenæringsstoffer)(2). Fytokjemikaliene har har best helsegevinst i sin opprinnelige form (ikke i pilleform) og det er gjennom 5 om dagen, og gjerne mer, vi får utbytten. I snitt har den plantebaserte maten hele 64 ganger mer helsebringende antioksidanter enn animalse produkter(3), det sier litt.

Mye har endret seg på mat-fronten de siste 30 årene. Vi kan se at mat har fått en noe annen betydning enn tidligere. Ikke bare skal den stå for næringstilførsel og mette en sulten mage, men også underholde og være big busyness – katsjiing. Vi eksponeres for matliknende produkter og “fristelser” i media og på hvert hjørne. Det er smakfullt og tilgengelig i en hektisk hverdag. Produktene er med og uten nøkkelmerke, og vi vet ikke helt hvordan vi skal tyde næringsinnholdet (for de som prøver).

En livsstilsendring som omfatter det å være mer aktiv og spise mer plantebasert kan vise seg å være meget effektivt med tanke på å forebygge diabetes mellitus II, hypertensjon (høyt blodtrykk), høyt kolesterol, hjerte-og karsykdom, slag og ulike typer kreft. Dette er i aller høyeste grad livsstilsrelaterte tilstander og sykdommer som best forebygges med livsstilsendring, og ikke først og fremst medikamenter(4). I tillegg til å kunne føle seg friskere, uten at det skulle sette en demper på det hele – blir man i bedre humør av å spise mer vegetarisk – ja takk, til bedre humør og mindre inflammasjon(5).

Oppskriftene og informasjonen du finner om ernæring på prosjekt Glød sine sider vil dreie seg om plantebasert mat.
Håper du finner både informasjonen og oppskriftene matnyttige.

En ting er i alle fall sikkert – plantebasert mat er DIGG! For egen kropp og helse, for miljøet og kloden, og for dyrene 🙂

 

1)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19766763

2)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19489612

3)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmid/20096093/

4)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943572

5)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20515497

 

Ønsker du mer informasjon eller hjelp til å legge kosten i retning plantebasert, sunn og vegan, ikke nøl med å ta kontakt.