Sushisalat med tofu og blomkålris

posted in: Oppskrifter | 0

 

Noen ganger får jeg akutt lyst på sushi, og da er det kombinasjonen av de digge smakene jeg lengter etter; syltet ingefær, salt og umami fra soyasays, tofu, sopp etc., friske og sprø grønnsaker og frukt i regnbuens farger til en slags sushisalat – YUM’O!

 

Denne retten består av blomkålris (finhakket blomkålbuketter), eplebiter, edamame (de grønne bønnene/unge soyabønner), stekt sopp, stekt firm tofu, plomme, avocado, sesamfrø, sriracha chilisaus, tamari (soyasaus), syltet ingefær, sushieddik

Fremgangsmåte: 

  • Stek, skivet sopp til den får en fin farge og krydre deretter med litt salt og pepper (jeg velger å steke uten fett).
  • Klem (varsomt) ut overflødig vann fra tofuen (bruk kjøkkenrull) og skjær så i ønskelige biter. Stek tofuen på medium til høy varme til den brunes noe på overflaten. Mot slutten av steketiden heller jeg over noen ss soyasaus, knuser et fedd hvitløk og heller på en dæsj sriracha saus (obs! HOT!).
  • Plukk fra blomkålbukettene fra selve stilken. Fordi jeg digger foodprosessor slenger jeg bukettene oppi bollen og kjører blomkålen til den får en riskornliknende størrelse. Dersom du ikke har foodprosessor (ennå) går det helt fint å finhakke blomkålen for hånd – null stress, litt kanskje.
  • Hakk eple i ønskede biter og bland for hånd med blomkålrisen.
  • Tøm så noen ss sushieddik over blomkålris med eple.
  • Del opp avocado i ønskede biter, terninger/skiver.
  • Del opp plomme i ønskede biter, terninger/skiver.
  • Tin edamamen (kjøpt fryst) ved legge dem i varmt vann noen minutter. Klem bønnene ut av podden (de er ganske spretne av seg).
  • Legg opp! Ris/blomkålris i bunn og topp resten av ingrediensene med nydelig, frisk ingefær pyntet med koriander, vårløk og sesamfrø.
  • Saus it up med soyasaus og lime.

 

Dette blir fort en slager, og er lett å variere etter hva du har tilgjengelig.

Noen basisvarer anbefaler jeg likevel å ha for hånda: Soyasaus, sushieddik, ingefær

ENJOY 🙂